Gästbloggar för IKEA!

Jag har fått ett ärofyllt uppdrag, nämligen att gästblogga för IKEA. Den 31/7 släpper IKEA en ny kollektion, HEMSMAK, inom safta- och syltaområdet. Tokigt fina och praktiska saker som är bra precis som de är. Min utmaning är att lära er att tänka lite annorlunda så att ni kan finna fler användningsområden för just HEMSMAK-kollektionen.


karaff



Ett enkelt sätt att förvandla en karaff till en vas är att klippa av ett ben på en barnstrumpbyxa och trä på den. Jag klippte strumpbyxan 10 cm längre än karaffen så man kan stoppa in det överblivna tyget i karaffens hål utan att det syns. Vill man variera färgen på karaffen gör man bara om samma sak med en strumpbyxa i en annan färg.




Snygga burkar med klämlock. 


Att fixa till en glasburk gör du enkelt genom att ta en liten virkad duk och trä i ett band längst ner. Dra sen åt bandet på burkens lock. Fyll burken med något gott så har du en fin present att ge bort.




Om du som jag inte har något grönsaksland (förutom rabarberna) kan du plocka späda nässlor och torka dem (använd handskar). Nässlor är en enormt bra källa till c-vitamin och de passar utmärkt att sätta i filtallriken, eller i brödbaket. Vi borde bli bättre på att ta till vara på de grödor som finns i vår natur, tycker jag.




HEMSMAK-kollektionen har också traditionella burkar i olika storlekar.
 


Burkar är bra förvaring till det mesta. Med hjälp av en avklippt ärm från en barntröja och mönstertejp kan en burk bli riktigt personlig. Antingen som gåva eller som egen förvaring hemma. IKEA har massor med fin tejp i olika mönster, och i HEMSMAK-kollektionen finner du svart och vit tejp för den som föredrar det.




En annan variant av presentburk eller snygg förvaring är att trä över skaftet av en barnstrumpa på burken, och limma fast ett favoritfoto på locket. Det blir en fin present t ex till mor- och farföräldrar. Det hade också varit riktigt snyggt att ha HEMSMAK's nya etiketter, för de är mina favoriter när jag har kollat in kollektionen.



Ha det gott!/Åsa.Li 

Kommentarer