Smutspåse från 1979

Min farmor har börjat förstå att jag syr om de mesta. Det var hon jag fick kalendrarna som blev väskor och sen hade hon även hittat denna kalender handduk i sina gömmor:-)


Jag tog ett grönt tyg som jag har fått av Therese och klippt ut en lika stor bit som handduken. La tygerna rätta mot rätta och sydde ihop dem på ena kortsidan med både sicksack och raksömn.


Sicksakade runt alla tygerna. Vek sedan ner två cm på varje kortsida. Sydde fast kanten med raksöm så de blev en kanal.


La sedan ihop tygerna rätta mot rätta och sydde långsidorna ända upp till kanalen. Trädde dit ett snöre runt om påsen i kanalerna. Tog sedan ett till snöre och trädde i den från andra sidan.


På så sätt får man denna funktion. Smutspåsen är perfekt de nätter jag jobbar natt. Enkelt att hålla koll på smuts och ren tvätt:-)


Ha det gott!/Åsa.Li


Kommentarer