En super hjälte del 1 av 2

Här kommer dagens bidrag till symötet.

Så här syr du en slängkappa!

Du behöver:
Tyg
Tygpenna
Sax
Symaskin
1 Bomullsband 1meter
2 Bomullsband, 10 cm vardera.

Ta ett tyg och lägg en lämpligt stor unge på den:-) (Mitt tyg har jag fått av Therese.)Be ungen sträcka ut armarna och rita sedan med en tygpenna längst ut efter armarna och en båge ner mot kroppen. Rita också ut var halsen är.


Klipp ut längst de ritade markeringarna. När du är klar ser de ut så här.

Sy fast de långa bomullsbandet runt halsen och sätt i hop de båda ändarna mitt på halsöppningen och sy fast med sixsack. Detta är för att kunna sätta i armarna/axlarna. Fortsätt sedan runt om hela kappan. Sy till sist fast de två mindre banden där händerna skall vara.



Felicia gillade att vara super hjälte så de blir nog att sy henne en egen utstyrsel. Denna och 5 stycken andra kappor ska nämligen till våra asylsökande barn.
Snart kommer nämligen en gåva till andra att anordnar lekstunder för dessa barn.


OBS! Nu är knytningen inte runt halsen utan de bandet går runt armhållorna se bilden på bara slängkappa. En ändring som är mera barnsäker:-) Däremot fick jag ingen live bild på det:-)

Ha det gott!/Åsa.Li


Kommentarer

  1. Vilken underbar idé och sätt att hjälpa flyktingbarn. Lite glädje är väl det bästa vi kan ge bort =)

    SvaraRadera
  2. Aldrig snöre runt halsen på barn! Skulle man inte kunna sy fast "öglor" på slängkappan, att stoppa in hela armarna i? Lite som axelbanden på en ryggsäck liksom, om du förstår hur jag menar. :) Annars är det en fin idé och kommer säkert att bli uppskattat av flyktingbarnen likaväl som dina barn!

    SvaraRadera
  3. Tänkvärt med snörena får fundera på det:-)

    SvaraRadera
  4. Nu har jag löst barnsäkerheten:-) tack för synpunken:-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar