Förskole inspiration

Till vardags jobbar jag som Personlig assistent. Men ibland går jag ut och jobbar lite extra på förskolor. För ett tag sedan hamnade jag på en förskola där jag upptäckte massa återbruk:-)

I en monter stod denna iglo, gjord av majsstärkelser (förpacknings material). WoW!


Hittade dessa söta spöken av äggkartonger...
Det fanns också en bygg hörna där man byggde av kartonger och stora pappers rör.


Sen gick jag in i pyssel rummet och trodde jag hade kommit till himmelriket! I förre detta godislådor var återbruks material tillgängligt för ungarna i fri mängd. Korkar, majsstärkelser, band/garn rester, kapsyler och massa mer... Dessa saker limmade ungarna med limpistol själv! Oj, vilken inspiration jag fick för mina ungar...


Här kommer lite smakprov på fina skapelser.


Var tvungen att fråga personalen hur de kommer sig att de har så mycket återbruks tänk. Detta resulterade i att jag fick förmånen att titta igenom ett helt kompendium med idéer:-) De hade nämligen varit med i ett återbruks projekt med andra länder! Vilken rolig arbetsdag!

Här kommer lite jul inspiration från häftet.


Julgranen är klädd med målade glödlampor som pumlor och majstärkelse på tråd som glitter.


Att måla och dekorera en gummi stövel var också en fantastisk fin ide tycker jag:-) Jag brukar gjuta betong i trasiga stövlar, men nu kan man ju göra något annat med:-)

Måla glasburkar till ljus lyktor eller som förvaring. Återbruk behöver inte vara så svårt!


En annan god ide var att man som förälder kunde låna hem barn böcker. De önskar jag fanns på vår förskola, för periodvis lånar jag inte från biblioteket, för att jag har inte kommer ihåg att lämna igen dem.

Sista inspirationen som jag tar med mig är ett låne bord/skänka bord i personalrummet där man kunde få med sig böcker kläder och annat. Tänk vilket enkelt sätt, som värmer mitt återbruks hjärta.


Tusen tack till Fagernäs förskola avd Rubinen för dessa fina inspirations bilder!

Ha det gott!/Åsa.Li







Kommentarer

  1. ¨Vilken fantastisk plats du varit på. Önskar och hoppas att fler förskoler tar till sig det tänket. Åååå tänk att ha dessa godisburkar med återbrukningsmaterial;) vilken lycka

    Önskar en trevlig helg
    Kram
    Annie

    SvaraRadera

Skicka en kommentar